جراحی کاهش وزن، از عود دیابت نوع 2 تا 5 سال جلوگیری می کند

8 فوریه 2019- یک نوع جراحی کاهش وزن (Bariatric) می تواند قند خون افراد مبتلا به دیابت نوع 2 را تا 5 سال در حالت طبیعی حفظ کند. روشRoux-en-Y Gastric Bypass   یا RYGB شامل کاهش اندازه ی معده و دور زدن یا بای پس بخش بالایی روده کوچک است. مطالعات پیشین نشان داده اند که امکان بهبودی دیابت نوع 2 با این عمل جراحی وجود دارد، اما مقدار قند خون همه ی افراد در دراز مدت در حالت طبیعی باقی نمی ماند.

در این تحقیق که در دانمارک انجام شد، بیش از 1000 فرد چاق مبتلا به دیابت نوع 2 در فاصله ی سالهای 2006 تا 2015 ، تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار گرفتند. سپس نتایج این افراد با 1000 فرد دیگر مبتلا به دیابت نوع 2 که تحت این عمل جراحی قرار نگرفته بودند، مقایسه شد.

نتایج نشان داد که 74٪ از بیماران در طی یک سال پس از عمل، بهبودی از دیابت نوع 2 را تجربه کرده اند. اما با گذشت 5 سال از جراحی، در 27 درصد از این افراد، دیابت عود کرده است.

در طی پنج سال پیگیری، عوارض میکرووسکولار (مانند رتینوپاتی، نفروپاتی و نوروپاتی) در گروه جراحی 47 درصد پایین تر و خطر ابتلا به عوارض ماکرووسکولار، مانند بیماری قلبی و سکته مغزی، در گروه جراحی 24٪ کمتر بود. حدود 7.5 درصد از افراد در ماه اول پس از جراحی، به علت عوارض جراحی به بیمارستان منتقل شدند.

رهبر این تحقیق دکترLene Madsen از بیمارستان دانشگاه Aarhus در دانمارک، گفت: یافته های این مطالعه به شواهد رو به رشد در مورد اثرات مثبت جراحی باریاتریک و بطور ویژه جراحی RYGB که موجب بهبودی دیابت نوع 2 و کاهش خطر عوارض میکرووسکولار و احتمالا عوارض ماکرووسکولار می شود، افزوده شد.

بنظر می رسد که پيش بينی کننده های بهبود دیابت در این مطالعه با مطالعات کنترل شده ی تصادفی، مطالعات گروه های انتخاب شده و مطالعات مبتنی بر جمعيت پیشین، بسيار سازگار هستند. از طرف ديگر، خطر عود ديابت نوع 2 وجود دارد که بايد در هنگام مشاوره با بيماران قبل از عمل و برنامه ریزی برای مراقبتهای بعد از عمل جراحی به آن توجه شود. یافته های این تحقیق در مجله دیابتولوژی منتشر شده است.

منبع:

https://www.diabetes.co.uk/news/2019/feb/weight-loss-surgery-puts-type-2-diabetes-into-remission-for-up-to-five-years-95100222.html